• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: kilometr drogi rowerowej i nowe przejście na ul. Wielkopolskiej

Patryk Szczerba
22 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Słupki niezgody będą likwidować rok
Przejście na wysokości przystanku i pl. Górnośląskiego w Orłowie pomogłoby w zapewnieniu pieszym bezpieczeństwa. Bywa z tym różnie. Przejście na wysokości przystanku i pl. Górnośląskiego w Orłowie pomogłoby w zapewnieniu pieszym bezpieczeństwa. Bywa z tym różnie.

Mieszkańcy proponują, by na ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni, na wysokości targowiska na pl. Górnośląskim, zbudować przejście dla pieszych. Obecnie przez arterię można przejść przy ul. Wrocławskiej zobacz na mapie GdyniInżynierskiej zobacz na mapie Gdyni. Jest szansa, że nowe przejście powstanie przy okazji budowy brakującego kilometra drogi rowerowej łączącej ul. Wielkopolską z al. Zwycięstwa.



Czy dodatkowe przejście dla pieszych na ul. Wielkopolskiej to dobry pomysł?

Targowisko na pl. Górnośląskim w Gdyni to jedno z popularniejszych miejsc zakupowych w okolicy. We wrześniu zakończono inwestycję, w trakcie której uporządkowano skwer nieopodal boksów. Pojawiły się ławki, ścieżki. Niewykluczone, że w przyszłości miasto zainwestuje tam kolejne pieniądze, zwłaszcza, że nowy wygląd skweru spodobał się mieszkańcom Orłowa.

Targowisko na placu Górnośląskim w Gdyni: zmiana otoczenia



Czytaj też: Plac Górnośląski wypiękniał

Kupcom z kolei nie podoba się problem z parkującymi wokół placu kierowcami. W grudniu pisaliśmy o inicjatywie, która miałaby doprowadzić do tego, że ulice przylegające do pl. Górnośląskiego w Orłowie zostałyby objęte strefą płatnego parkowania.

Urzędnicy wymijająco odpowiedzieli, że potrzeba analiz, ale też konkretów w sprawie zmian przepisów prawnych dotyczących stref płatnego parkowania. Dopóki nowe zasady nie zostaną uchwalone przez rząd - zmian parkingowych w Gdyni nie nie będzie.

Czytaj też: Parkowanie przy pl. Górnośląskim nie będzie płatne

Mieszkańcy: potrzebne nowe przejście na pl. Górnośląski w Orłowie



W ostatnim czasie pojawił się postulat dotyczący pieszych zmierzających na targowisko. Według propozycji części mieszkańców bezpieczeństwo i komfort pieszych mogłaby poprawić budowa przejścia dla pieszych na ul. Wielkopolskiej, wysokości pl. Górnośląskiego.

- W zamian warto zlikwidować przejście przy ul. Inżynierskiej. Aż tak dużo samochodów tam nie wyjeżdża z ul. Inżynierskiej, za chwilę w kierunku centrum są kolejne światła. Pieszych też jest tam niewielu. Sensownie byłoby zatem umożliwić przejście bezpośrednio z przystanku autobusowego na targowisko - proponuje pan Michał.
Przypomnijmy, że podobne postulaty od lat przewijają się w przypadku hal targowych w Gdyni i przejścia na ul. Jana z Kolna. Adresowane do urzędników i ZDiZ, nie robią na nich wrażenia, bo twierdzą, że jest tam bezpiecznie, co pokazują statystyki, choć do groźnych sytuacji w tym miejscu dochodzi praktycznie codziennie.

Udało się za to przekonać urzędników do takiego rozwiązania na ul. Morskiej, gdzie w okolicach planowanego lodowiska, będące alternatywą dla tunelu przejście może powstać jeszcze w tym roku.

Czytaj: Nowe przejście dla pieszych na ul. Morskiej w Gdyni

Sprawa zmian na odcinku ulicy Wielkopolskiej pomiędzy Inżynierską i Wrocławską trafiły na posiedzenie prezydenckiego kolegium, na którym zdecydowano o konieczności budowy brakującego kilometrowego odcinka drogi rowerowej po północnej stronie ulicy Wielkopolskiej, tej gdzie znajduje się targowisko na pl. Górnośląskim.

Dodatkowy kilometr drogi rowerowej na Wielkopolskiej w Gdyni



Dzięki temu rowerzyści z Karwin, Dąbrowy i Wielkiego Kacka bez przeszkód dojadą do al. Zwycięstwa. Obecnie, zgodnie z przepisami powinni zjeżdżać na ulice, ale mało kto się na to decyduje. Większość kontynuuje podróż chodnikiem.

- W kontekście zbliżającej się budowy węzła Karwiny oraz przygotowywanego wdrożenia systemu roweru metropolitalnego, znaczenie tej ścieżki wzrośnie jeszcze bardziej - mówi Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta ds. komunikacji rowerowej.
Wiadomo, że na odcinku od ul. Inżynierskiej do ul. Wrocławskiej zmieni się geometria jezdni, więc to doskonała szansa, by stworzyć przejście dla pieszych.

Urzędnicy informują, że rozważaną zmianą dla pieszych jest korekta lokalizacji przejść dla pieszych w taki sposób, aby wygodniej było przechodzić między placem Górnośląskim a przystankami komunikacji miejskiej.

Konkrety będą znane, gdy pojawią się wytyczne do dokumentacji projektowej inwestycji. Przetarg ma zostać ogłoszony w ciągu najbliższych tygodni.

Miejsca

Opinie (190) 7 zablokowanych

  • (10)

    cóż za malowane "inwestycje"
    tymczasem na 10 lutego na chodniku na którym przewijają się codziennie tysiące ludzi (na skrzyżowaniu przy dworcu) powstanie najwyraźniej "ścieżka rowerowa" kosztem chodnika
    piesi jak widać są już kompletnie wykluczani...

    • 98 43

    • Racja! (1)

      Zróbmy z 10 lutego deptak!!!

      • 15 4

      • deptak, ale z dopuszczeniem ruchu rowerów

        • 2 1

    • nie "najwyraźniej" a było o tym wiadomo od bardzo dawna. Projekt wykonawczy jest dostępny w Biuletynie Informacji Publicznej.

      • 7 6

    • Serio? To świetna wiadomość, myślałem że się na to urząd nie odważy (6)

      A jednak... W końcu jest szansa, że te ścieżki w Gdyni zostaną ze sobą połączone i wszystko będzie miało sens.
      Jeśli to prawda to super

      • 14 13

      • (3)

        tylko że ja jako rowerzysta nie mam najmniejszej ochoty z nich korzystać

        • 10 13

        • A ja mam.

          • 15 9

        • (1)

          ja tam też wolałbym po jezdni po wyznaczonym pasie,a nie o jakiejś "ścieżce"

          • 8 11

          • Ale różnica między wami a rowerzystami jest taka że rowerzyści jeżdżą, a wy tylko nazywacie się tak dla trollingu na twojmiasto.pl a jedyny rower jaki widzicie to ten gdy jedziecie autobusem do pracy w stoczni o 6 rano.

            • 5 5

      • (1)

        wiem, wiem nic tak niektórych nie cieszy jak akty głupoty i krzywda drugiego człowieka
        cieszmy się więc z tego że piesi będą się tłoczyć na wąskim chodniczku i będą pospołu z rowerzystami obrzucać się wyzwiskami i cieszmy się też z tego że sprzedawcy dostaną po kieszeni tym pomysłem
        sama radość...

        • 6 3

        • Dokładnie

          To wpisuje sie w ogólny trend wypowiedzi na forum tego portalu

          • 1 2

  • kolejne sieroty co ciężko 20 m podejść do istniejących (10)

    tam autem w godz szczytu nie da się przejechać to kolejne przejścia robić będą, coraz gorzej sie mieszka w Gdyni przez tych pajaców z um i społecznych imbecyli; "powinni zjeżdżać na ulice, ale mało kto się na to decyduje. Większość kontynuuje podróż chodnikiem" to jak wszyscy o tym wiedza czemu nie stanie tam patrol milicji i nie wlepia mandatów? co ci w obcisłych gaciach lepsi ?

    • 122 88

    • Puk, puk (2)

      PRL już się skończył.

      • 16 13

      • od dwóch lat trwa ślepy lemingu (1)

        • 4 13

        • Debilem jesteś od urodzenia :(

          • 0 3

    • to jak nie da się przejechać to w czym problem aby chociaż piesi mogli przejść? (3)

      Obcisło-gacie może i nie lepsi, ale na pewno znacznie tańsi od blacho-smrodów. dodatkowo:
      Nie smrodzą
      Nie hałasują
      Nie powodują wypadków
      Nie zajmują tyle przestrzeni miejsckiej
      Nie rozjeżdżają/niszczą chodników i trawników
      ....

      • 15 18

      • wypadki (1)

        Wypadki to akurat przez rowerzystów się zdarzają bardzo często!

        • 4 2

        • jakieś źródło podasz?

          • 2 0

      • nie zgadzam sie, bo:

        smrodzą!
        hałasują!
        powodują wypadki! jezdza jak idioci
        zajmują przestrzen miejska na pewno bardziej, niz pieszy, atak samo jak skuterek
        rozjeżdżają/niszczą chodniki i trawniki - a kto skraca droge, itd?

        • 1 2

    • To sieroto zostaw samochód i podejdź te kilka metrów na komunikację.

      • 7 6

    • Jakby wszyscy rowerzyści prawilnie zjeżdżali na jezdnię to dopiero byłby lament.

      • 3 1

    • decyzje władz miasta Gdyni

      właściwie za każdym razem wprawaiją mnie w osłupienie. MIeszkam tu całe życie ale w ostatnich latach pogorszenie jest gigantyczne. Przejście dla pieszych na placu Górnośląskim? co mają powiedzieć ludzie wyżej na Wielkopolskiej? Ile lat trwała walka o światła na Łowickiej? a na placu gdzie są dwa przejścia dla pieszych ma być jeszcze 3 i to w tak newralgicznym miejscu? Oraz:
      gdzie jest dodatkowa droga prowadząca na tak wielkie mieszkalne dzielnice jak Karwiny, Wileki Kack, Dąbrowa i wyjazd na Kaszuby? NO GDZIE? Orłowo jest ZA BARDZO EKSLPLOATOWANE, to jest jeden z najbardziej niebezpiecznych punktów dojazdowych do dzielnic mieszkalnych. SZOK I NIEDOWIERZANIE co się w tym mieście wyprawia. Chcecie zrobić jeszcze deptaki w Śródmieściu? więcej ścieżek rowerowych? OK ostatni raz na Skwerze byłam 2 lata temu i nie z własnej decyzji. Wszystko co mogę załatwić będę złatwiac poza centrum Gdyni, jak sobie życzycie, jeśli ktoś nie rozumie - dam zarobić innym firmom, nie tym z centrum Gdyni. I tak już nie ma ludzi w tym mieście, pustki i smutek. A ostatnia rzeźba smutnego dziecka patrzącego w ziemię - POWALA! jeszcze więcej smutku

      • 10 1

  • A ja się nie zgadzam . Kilometr drogi rowerowej to wydatek 3 mln, zl. (7)

    W sytuacji , kiedy ma służyć przez 2 miesiące w roku dla 3 rowerzystów dziennie.
    To mniej więcej to samo co przedwyborcze fundowanie darmowych biletów kosztem publicznych pieniędzy, czyli podatkow. Był na to czas w kilku poprzednich kadencjach !!
    Koniec , kropka. Mój głos oddam na kogo innego.

    • 107 93

    • A ja się zgadzam. I co teraz. (3)

      • 25 19

      • wojna (2)

        • 12 3

        • A więc wojna (1)

          • 8 3

          • Wojna rowerowa. Uzbroimy rowery w topory.

            • 4 4

    • Kilometr drogi dla rowerów (zgodnej ze standardami) może i tak ale tu powstanie maks "chodnik rowerowy" za maks 1/10 tej kwoty.

      • 10 3

    • Odważnie i rozsądnie

      • 1 2

    • 3mln to kosztowała estakada rowerowa na 3maja w Gdańsku. 1km DDR to maks 800tys

      tak dla porównania km jezdni to przynajmniej 80mln.

      • 2 1

  • Komu to ma służyć? Ilu jest rowerzystów w Trójmieście? Czy warto marnować tyle pieniążków? (14)

    Kiedy w końcu skończy się to niepotrzebne wydawanie publicznych pieniędzy na prawo i lewo? Komuś się wydaje, że publiczny budżet to jest taki worek, z którego można brać, brać i brać i że ten worek się nigdy nie wyczerpie, a prawda jest taka, że to zwykli ludzie ten worek zapełniają, często z bólem serca płacąc stosowne opłaty, podatki i inne daniny na rzecz miasta. Potem przykro patrzeć jak te pieniądze nie są w 100% racjonalnie zagospodarowane. W naszych domowych budżetach oglądamy każdą złotówkę bardzo dokładnie zanim ją wydamy. Przeliczamy, analizujemy, zastanawiamy się nad jej optymalnym wykorzystaniem, dlatego boli, bardzo boli, gdy już kolejny raz czytamy o tym, jak ktoś ma kolejny nie do końca dobrze przemyślany pomysł na wydanie naszych pieniędzy. Ja wiem że decydują o tym ludzie przez społeczeństwo wybrani, że obdarzyliśmy ich kredytem społecznego zaufania, ale to nie znaczy, że oni nie mają obowiązku liczenia się z głosem mieszkańców. Niech czasem zapytają o akceptację swojego pomysłu, swojej wizji. Niech poddadzą czasem pod społeczną debatę jakiś pomysł wydania naszych pieniędzy. Ilu jest rowerzystów, ile osób z tego skorzysta? Komu to przejście jest do życia potrzebne, przecież w nie za dużej odległości są inne przejścia. Czy naprawdę tak bezmyślnie trzeba trwonić pieniądze?

    Tak, wiem że jestem krytykowany, ale trzeba odważnie iść pod prąd. Trzeba mieć odwagę napisać prawdę. Słuchajcie Edzia, Edzio wam wszystko wytłumaczy.

    • 92 102

    • ty się zamknij, bo zaraz usłyszysz.(przeczytasz)

      • 3 8

    • Pierwszy raz czytam jak przemawiasz ludzkim głosem ! (2)

      • 6 9

      • Edzio zawsze mówi ludzkim głosem, tylko zakłamane społeczeństwo tego często nie rozumie. (1)

        • 4 11

        • Nie, zawsze piszesz głupoty, raz ci się udało.

          • 4 5

    • pieniążki to drobne monety

      Marnowanie pieniążków polaga na wrzucaniu ich do kratki ściekowej albo przewiercaniu by je wykorzystać jako podkładki.

      • 6 0

    • gdyby nie zbudować stadionu miejskiego

      starczyłoby na 20 km ścieżek rowerowych i jeszcz by powstała full wypas inwestycja specjalnie dla Edzia. A ile oszczędności na naprawach dewastacj kibicowskich, policjanci by mieli wolne niedziele. Won z piłką na pole

      • 6 5

    • (1)

      sporo jeżdżę rowerem, bardzo ubolewam nad tym, że zamiast normalnie jechać jezdnią, jestem zmuszany przepisami do lawirowania na "śmieszkach rowerowych" (zazwyczaj beznadziejnie wymieszanych z chodnikami ciągach pieszo-rowerowych, co jest niebezpieczne zarówno dla mnie jak i dla pieszych.

      O ile są miejsca gdzie drogi dla rowerów mają ręce i nogi (np. Wielkopolska - z powodu nachylenia, niewielkiego ruchu pieszych i wystarczającej ilości miejsca), to robienie takich cyrków na Al. Zwycięstwa, czy wszystkich tych kontrapasów wymalowanych obecnie w centrum (całkowicie nieobecnych w świadomości kierowców - przez co niebezpiecznych), służy chyba tylko utrudnianiu ruchu samym rowerzystom.

      Co do ilości rowerzystów to mamy w Gdyni kilka liczników rowerowych, których stan można śledzić.
      Ja jeżdżę rowerem prawie każdego dnia, wieczorem (trenuję), przejeżdżam wracając do domu koło licznika w Redłowie na Al. Zwycięstwa (chyba najpopularniejsza droga rowerowa w Gdyni), jadę tam zazwyczaj koło godziny 23, więc pewnie po mnie już niewielu przejedzie i widzę często nawet dwucyfrowy stan licznika zliczającego ilość dziennych przejazdów.

      Rowerzystów czynnych (bo nie mówię o ruchu letnio-weekendowym) przejeżdża tam więc około setki dziennie.

      • 9 9

      • Jak by tylu idiotów po jezdniach nie jeździło to chętnych na rower po jezdni byłoby znacznie więcej.

        • 10 0

    • ale ból du*y, a to tylko kawałek chodnika z kostki bauma i kilka pasków na jezdni

      • 3 2

    • Pieniążki to u dzieci w skarbonce. Tu jest mowa o PIENIĄDZACH.

      • 4 3

    • (1)

      Nie jeżdżę na rowerze więc jestem zly, jestem aż czerwony! Budujcie tylko coś co mi się podoba a nie dla wszystkich!!!!

      • 1 3

      • na wzroście skali ruchu rowerowego zyskują wszyscy

        piesi bezpieczeństwo,

        kierowcy więcej miejsca na parkowanie i jazdę

        • 1 0

    • Jaką widzisz alternatywę do budowy ścieżek rowerowych? (1)

      Wolisz aby rowerzyści jeździli ulicami razem z samochodami? Będą Ci jeszcze bardziej przeszkadzali, zwłaszcza Jak ktoś jeździ powoli. Rowerzystów jest i będzie coraz więcej.

      • 3 1

      • Alternatywy 4

        Alternatywą są drogi, które są w kiepskim stanie, wręcz powojennym...

        • 0 3

  • (3)

    Przydałoby się też rondo zamiast tego dziwnego skrzyżowania które budują koło dworca

    • 55 12

    • kasa misiu kasa !

      zagmatwac cos prostego rozwlec w czasie to kasa kasa !

      • 5 4

    • Rondo wyszło by zbyt tanio

      • 10 4

    • przyszyj sobie rondo do beretu

      najlepiej duże, żebyś miał sombrero

      • 1 7

  • dotra gdzie ? (1)

    do zwyciestwa gdzie dalej nie ma drogi rowerowej ?

    • 58 10

    • no właśnie to są właśnie absurdy pana szczurka

      zero spójności ciągłości projektów i przede wszystkim racjonalności

      • 2 3

  • Kolejna kiełbasa wyborcza (2)

    • 68 18

    • Nie głosuję na szczura! (1)

      • 6 4

      • głosujesz na 500+

        • 3 5

  • (9)

    Ja cię sunę 1 (słownie jednen) kilometr! Mają rozmach!
    Ale na pewno nie wyda więcej, a psłać umyślnego niech No to to pomierzy jeszcze raz jeszcze, może wyda więcej!
    PS
    Ale jeden kilometr mierząc 0,5 w te i 0,5 nazad?

    • 40 10

    • Brakuje 1 kilometra (8)

      to ile chciał byś w miejsce tego brakującego 1 kilometra zbudować drogi? 5 km? 10 km?

      • 7 6

      • (7)

        Nie, zastanowić się należy dlaczego brakuje tegoż kilometra. Dlaczego jak się buduje od początku to z sensem i pomyślunkiem, a nie, że co wybory w otoczce sensacji na skalę lotu w kosmos dokłada się ISTOTNE jedno kilometrówki

        • 3 7

        • Brakuje więcej (5)

          żeby ta ddr miała sens należałoby wyasfaltować część od tesco do Starodworcowej. Nie każdy jeździ na fullu albo fatbajku po ścieżce rowerowej.

          • 3 3

          • A to za 4 lata się dokończy w blasku fleszy

            • 3 4

          • Od Tesco do wysokości peronów w Gdyni głównej jedzie się przecież całkiem przyjemnie (3)

            Problemem jest przejazd przez centrum, mnie każdy taki właśnie brakujący kilometr cieszy

            • 3 1

            • (1)

              kto ma problemy ten ma ja lubię szybko jechać i wku..ją mnie te śmieszne ścieżki na których jest więcej pieszych rolkarzy czy zaparkowanych samochodów niż miejsca do jazdy na rowerze.Skrajnie niebezpieczne skrzyżowania wyjazdy z bram przystanki pełne stojących ludzi oczywiście na drodze rowerzysty to nie jest żadne ułatwienie dla rowerzystów tylko robienie dobrze kierowcom

              • 3 7

              • A na światłach stajesz czy też cię wku...ją

                • 5 2

            • Wielkopolska nijak nie zahacza o Gdynię Główną

              a o tej ddr jest mowa. Tesco przy obwodnicy- może zamo tesco nie jest jednoznaczne. Od Nowowiczlińskiej do Sopockiej jedzie się słabo, bo albo po wymalowanym chodniku, albo krzywej kostce. Do Łowickiej jest super, dalej będzie ten nowy kilometr.

              • 0 2

        • W latach dwudziestych nie robiono ścieżek, niema to się co zastanawiać

          • 3 2

  • Kasa podatnika im na głowę idzie - przecież tam jest przejście ze światłami! (5)

    I spokojnie od autobusu można na przejście podejść i bezpiecznie przejść. A że ludzie przechodzą w niedozwolonym miejscu - zawsze tak było i będzie, ludzkiej mentalności się nie zmieni, chyba, że zrobi się przejścia co 20 metrów. Tylko wtedy miasto byłoby nieprzejezdne i do tego obecna władza chyba dąży.
    Poza tym statystycznie przechodzenie w miejscu niedozwolonym jest bezpieczniejsze niż na przejściu.
    Przejścia przez tory też trzeba zrobić tam, gdzie ludzie przechodzą w niedozwolonym miejscu? PKP robi odwrotnie - likwiduje takie miejsca i grodzi.

    • 64 16

    • polskiej mentalności nie da się zmienić

      • 2 1

    • (2)

      A czytasz chociaż te artykuły, które komentujesz? Jest napisane, że po powstaniu nowego przejścia, przejście przy Inżynierskiej będzie zlikwidowane.

      Jeżeli przejście zrobi się w rozsądnym miejscu, to nikt nie będzie miał powodu żeby przechodzić w innym miejscu. Ludzie nie działają „na przekór”. Gdy zrobisz ludziom chodnik w miejscu wydeptanej ścieżki, to będą chodzić po chodniku, a nie na złość wydeptywać obok trawę.

      • 5 1

      • mimo wszystko są w Gdyni ważniejsze potrzeby (1)

        niż przesuwanie przejścia o 20 m. Np. niedawno robiona przebudowa skrzyżowania ul. Rdestowa/Nowowiczlińska - nowe pasy ruchu na jezdni zostały namalowane tak kiepsko, że już prawie ich nie widać, natomiast wciąż wyraźne są stare oznaczenia. W efekcie dochodzi tam do groźnych sytuacji, gdy kierowcy jadący "po staremu" od strony Miętowej wjeżdżają z dużą prędkością na nowy lewoskręt dla przeciwnego kierunku. Tak że nie sztuka wymalować cokolwiek na drodze. Sęk w tym, żeby to było zrobione bezpiecznie i porządnie.

        • 4 3

        • Patrz też na znaki pionowe

          • 1 0

    • taniej bedzie zatrudnic strzelca, ktory będzie walił takich debili, jak ten dziadu- z grubej soli prosto w d*!

      • 1 2

  • Czy dziś 1 kwietnia? (2)

    Gdynia rulez.

    • 48 11

    • 1 kwietńoa będzie w święta. Śmiesznie!!!

      • 1 2

    • Dokładnie to chyba żart

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane